همشهری آنلاین: لازمه خروج از رکود به وجود آمده در بازار مسکن، تامین مالی 35 هزار میلیارد تومانی است.

ایرج رهبر - رئیس انجمن انبوه سازان - در همایش "هم‌اندیشی چالش‌های موجود انبوه‌سازی مسکن " با بیان این مطلب گفت: هم اکنون تنها مشکل انبوه‌سازان تعریف منابع مالی و ساز و کارهای تسهیلات بانکی است که با برطرف شدن آن، صنعتی‌سازی ساختمان در کشور عملیاتی خواهد شد.

وی تصریح کرد: انجمن انبوه‌سازان با 700 عضو آماده است به عنوان بازوی اجرایی وزارت مسکن عمل کند.

رهبر با بیان اینکه طرح مسکن مهر نقطه عطفی برای صنعتی‌سازی ساختمان و مسکن در کشور محسوب می‌شود، اضافه کرد: اما اعطای زمین به تعاونی‌های مسکن شیوه‌ای است که در ابتدای انقلاب انجام و با ناکامی مواجه شد.

رئیس انجمن انبوه‌سازان با اشاره به اینکه در اجرای طرح مسکن مهر بهترین روش این است که زمین با نظارت‌های دقیق در اختیار انبوه‌سازان قرار گیرد، افزود: پس از آن دولت با قراردادهایی که با انبوه‌سازان منعقد می‌کند، قادر خواهد بود بر اساس تعهدات و تضمین‌های دو طرفه از تکمیل 1.5 میلیون واحد مسکونی کسب اطمینان کند.

وی اضافه کرد: با نقدینگی محدودی که اعضای تعاونی‌ها در اختیار دارند و نبود انسجام کافی میان اعضا از جمله برنامه آماده‌سازی زمین‌های در اختیار گرفته شده و همچنین هزینه بالای ساخت، اجرای طرح مسکن مهر با موانع بزرگی مواجه است.

رهبر افزود: انفرادی عمل کردن تعاونی‌ها در طرح مسکن مهر، با صنعتی‌سازی ساختمان در کشور مغایر است و افزایش هزینه‌ها، اکتفا به سنتی‌سازی و اتلاف وقت را به همراه دارد.

همچنین دبیر شورای فناوری‌های نوین در ساختمان در این نشست خبری گفت: شناسنامه‌دار کردن ساختمان‌ها به صنعتی‌سازی ساخت و ساز در کشور سرعت می‌بخشد.

انوشه منصوری افزود: 5 سال از تصویب شناسنامه دار کردن ساختمان‌ها می‌گذرد، اما در عمل دستگاه‌های ذی‌ربط هیچ اقدامی در این خصوص انجام نداده‌اند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون همه اقلام مورد نیاز شهروندان از جمله خودرو، مواد خوراکی و لوازم منزل از شناسنامه‌ای جامع برخوردار هستند، تصریح کرد: اما مسکن که از مهمترین نیازهای مردم به شمار می‌رود، فاقد شناسنامه، بیمه و خدمات پس از فروش است که سبب می‌شود افراد غیر متخصص و بی‌تعهد وارد عرصه ساخت و ساز شوند و ساختمان‌هایی کم استحکام با طول عمر کوتاه به بازار عرضه کنند.

منصوری با بیان اینکه هم اکنون انبوه‌سازان توان احداث ساختمان‌هایی با استفاده از فناوری‌های نوین و بومی را دارند، اضافه کرد: چنانچه شرط ساختمان‌سازی در کشور شناسنامه‌دار کردن آن باشد، بازار ساخت و ساز از سودجویان و افراد غیر متخصص
تهی می‌شود و عمر ساختمان‌ها که سرمایه‌های ملی محسوب می‌شوند حداقل 6 برابر سازه‌های کنونی می‌شود.

وی از دیگر مشکلات موجود در صنعتی‌سازی ساختمان در کشور را، اطلاع نداشتن مردم از فناوری‌های نوین در ساخت و ساز دانست و افزود: رسانه‌ها به ویژه صدا وسیما در معرفی فناوری‌های نوین به افکار عمومی نقش مهمی دارند.

کد خبر 86246

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز